De 3 typer af prisfastsættelsesmetoder 

630

Som ny iværksættere eller med første start up kan det være svært at finde hoved og hale i det hele. Dette er ikke en guide fra A til Z, hvordan du bedst muligt komme i gang. Denne artikel vil have fokus på de 3 overordnede prisfastsættelsesmetoder, der eksisterer. Denne artikel skal derfor blot ses som vejledende og guidende – men ikke et facit til, hvordan du helt eksakt skal gøre. Vi vil forklare de 3 klassiske prisfastsættelsesmetoder og komme med eksempler undervejs, så det gør det nemmere at forstå. 

Typer af prisfastsættelsesmetoder

Der findes som sagt tre typer af overordnede prisfastsættelsesmetoder. Det er ikke altid, at man vælger den ene frem for den anden – sommetider har man overvejelser med fra begge, som fastsætter din pris. Oftest kommer det også an på, hvilken branche du er i og hvilken type prisfastsættelsesmetode, der passer bedst til din virksomhed og produkter/services. 

Omkostningsbaseret prisfastsættelse 

Omkostningsbaseret prisfastsættelse  – det siger næsten sig selv, hvordan den prisfastsættes. Her ser man på, hvilke variable omkostninger du har i forbindelse med din produktion af et produkt. Det kan være ting såsom fragt fra A til B, råvarerne, der er med til at producere dit produkt og hvad det koster at få det solgt. Når du har fundet den samlede pris per enhed, så skal der selvfølgelig lægges den ønskede profit oven i. Sælger du blot produktet, så dine omkostninger bliver dækket – så er du break even og tjener altså ikke noget. Leder man f.eks. efter print i Odense, så vil prisen oftest være sat efter en blanding af omkostningerne, da der er en del inventar, der skal kunne betales hjem senere hen. 

Efterspørgselsbaseret prisfastsættelse 

Denne metode sættes ud fra efterspørgslen på dit produkt. Her i er der to metoder at prissætte ud fra. Den ene er baseret på dit produkts priselasticitet. Her tester man, hvad dit produkt minimum kan koste og hvor meget maksimum. Det altså en pris, der bliver baseret ud fra, hvad dine kunder ønsker at betale. 

Konkurrencebaseret prisfastsættelse 

Denne type prisfastsættelse er baseret ud fra konkurrenterne. Er konkurrencen høj, kan det sommetider være nødvendigt at se på, hvordan konkurrenterne har prisfastsæt sig, hvis det er det parameter, du ønsker at konkurrere på. Men det er vigtigt at huske på, at man ikke nødvendigvis behøver at vælge den ene frem for det andet. Benytter du dig f.eks. at efterspørgselsbaseret prisfastsættelse med konkurrencebaseret – så kalder man markedsbaseret prisfastsættelse. 

Det vigtigste er blot, at du har sat dig ned, undersøgt markedet og dit produkt og derudfra taget en beslutning om, hvad der giver mest mening for netop dit produkt/service. 

Tidligere artikelAbonnementsløsninger er det nye sort
Næste artikelBæredygtighed og genbrug? 2 vigtige trends inden for iværksætteri