{"id":200,"date":"2020-11-19T11:05:10","date_gmt":"2020-11-19T10:05:10","guid":{"rendered":"https:\/\/superstartup.dk\/?p=200"},"modified":"2020-11-19T11:30:55","modified_gmt":"2020-11-19T10:30:55","slug":"swot-analyse","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/superstartup.dk\/swot-analyse\/","title":{"rendered":"SWOT-analyse"},"content":{"rendered":"\n

Hvad er en SWOT-analyse?<\/h2>\n\n\n\n

SWOT-analysen er en af de mest udbredte analyser brugt indenfor strategi og forretningsudvikling i private og offentlige organisationer. Analysen er nem og forholdsvis hurtig at lave. Den giver dog et fint overblik over, hvilke aspekter af organisationen man kan udnytte, og hvilke man skal arbejde p\u00e5, for bedst at kunne udnytte de muligheder man har, og ruste sig mod de udfordringer der m\u00e5tte komme.<\/p>\n\n\n\n

SWOT-analysen er ogs\u00e5 flittigt brugt p\u00e5 landets handelsskoler, og ses som en af grundanalyserne i fag som afs\u00e6tning. Her er det s\u00e6rligt SWOT analysens alsidighed, der g\u00f8r den popul\u00e6r, da man kan bruge den p\u00e5 alle typer af organisationer og virksomheder. <\/p>\n\n\n\n

Hvad st\u00e5r S-W-O-T for?<\/h3>\n\n\n\n

Strengths – <\/strong>Styrker<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f8rste bogstav er S, som st\u00e5r for strengths – alts\u00e5 styrker. Dette punkt repr\u00e6senterer de styrker, man har internt i virksomheden. Der vil sige, alle de ressourcer du har kontrol over, som giver dig en konkurrencem\u00e6ssig fordel i forhold til dine konkurrenter. Der er alts\u00e5 tale om faktorer, du har internt i virksomheden, som du kan r\u00e5de over. Det kan v\u00e6re virksomhedens medarbejdere, processer, maskiner, placering og andre ting, som virksomheden \u201cnemt\u201d kan \u00e6ndre, eller p\u00e5 anden vis disponere over. <\/p>\n\n\n\n

Weaknesses – <\/strong>Svagheder<\/h4>\n\n\n\n

W st\u00e5r f\u00e5r weaknesses – p\u00e5 dansk svagheder. Svaghederne er modpolen til styrkerne, og holder sig ogs\u00e5 til interne faktorer i virksomheden. Her er der tale om alle de ting i virksomheden, som stiller dig svagere ift. dine konkurrenter. Her er det vigtigt, man ikke kigger p\u00e5 hvad konkurrenterne er gode til, men derimod hvor \u201cdin\u201d virksomhed er \u201csvag\u201d. Igen skal det v\u00e6re interne ting, som du rent faktisk kan r\u00e5de over, og har mulighed for at g\u00f8re noget ved. Form\u00e5let med analysen er netop at synligg\u00f8re disse svagheder, s\u00e5 man har mulighed for at arbejde p\u00e5 dem, og forbedre dem.  <\/p>\n\n\n\n

Opportunities – <\/strong>Muligheder<\/h4>\n\n\n\n

O\u2019et st\u00e5r for opportunities, som repr\u00e6senterer virksomhedens muligheder. N\u00e5r vi kigger p\u00e5 muligheder, bev\u00e6ger vi os v\u00e6k fra det interne, og kigger i stedet p\u00e5 de eksterne forhold, der g\u00f8r sig g\u00e6ldende. Her kigger man p\u00e5 mulighederne og vurderer hvad der i organisationens omverden, kan give nogle s\u00e6rpr\u00e6gede fordele. <\/p>\n\n\n\n

Det kendetegnende ved eksterne muligheder er, at man ikke selv kan kontrollere eller skabe dem, men til geng\u00e6ld kan man observere dem og udnytte dem. Dette kan v\u00e6re elementer som konjunktur\u00e6ndringer, nye teknologier, \u00f8get globalisering, nye love og eller lempelser.<\/p>\n\n\n\n

Threats – <\/strong>Trusler<\/h4>\n\n\n\n

Modpolen til mulighederne er T – Threats, eller trusler. Her kigges igen p\u00e5 hvilke eksterne faktorer der g\u00f8r sig g\u00e6ldende, men modsat tidligere, s\u00e5 denne gang p\u00e5 hvilke der udg\u00f8r trusler for organisationen. Truslerne for en virksomhed kan v\u00e6re mulighederne for en anden, og der er derfor ikke \u00e9t pr\u00e6defineret svar p\u00e5 disse to forhold. Du b\u00f8r derfor altid kigge p\u00e5 den aktuelle omverden for den enkelte organisation, da de relevante eksterne forhold kan v\u00e6re forskellige fra organisation til organisation.  <\/p>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n